12 negative tanker

 

Denne linken har blitt lagt ut på Kilden et par ganger, senest i dag. Å lage kontra-affirmasjoner mot negative tanker er ganske nyttig, men for at de skal ha mer effekt enn det pepp-prat en fotballtrener serverer laget før de går på banen, med det håp at effekten holder i hvert fall til første baklengsmål, så må det legges en del arbeid i saken. Affirmasjonen må holdes i fokus hver dag i en måned, og må følges av praktiske handlinger. Er det genetiske eller psykologiske årsaker til de negative tanker, krever det atskillig lenger tid. Tillater meg å legge til en kommentar for hvert punkt.

http://kilden.info/12-negative-tanker-som-holder-deg-igjen-2/

 1. Min fortid avgjør min fremtid

* Mislykkede forsøk og feil er en del av vår vekst og verdifulle erfaringer.

* Et nederlag er en midlertidig situasjon, å gi opp gjør det permanent.

Kommentar: Hadde folk flest vært klar over i hvilken grad de blir styrt av sin fortid, ville kanskje interessen for mental trening vært atskillig større. Dette er to typiske pepp-prat-affirmasjoner hvor dialogen går fra voksenegoet til voksenegoet. Dersom et mislykket forsøk, en tabbe eller et nederlag gir noe annet enn en kortvarig ergrelse, betyr det et flash-back til tidligere hendelser. Da gjelder det å finne kilden til frustrasjonen og gå inn i en dialog med den delpersonlighet (det indre barn) nederlagsfølelsen kommer fra.

2. Jeg bryr meg om hva de tenker om meg

* Ignorer uhøflige mennesker som snakker bak ryggen på deg, nøyaktig der de hører hjemme.

* Ekte styrke er å gå unna vås med stolthet.

Kommentar: Samme sak. Pepp-prat fra voksen-ego til voksen-ego. Regn bare med langvarig arbeid for å komme ut av denne avhengigheten av andre. Mitt forslag er å ta for seg John Bradshaw og gå gjennom hele utviklingsperioden fra fødselen av.

3. Jeg skal gjøre det som gjør meg glad ?  en vakker dag

* I dag er du det eldste du noensinne har vært og det yngste du noensinne blir igjen.

* Det perfekte øyeblikk å følge dine verdier og drømmer er akkurat nå.

Kommentar: Denne kan ha et genetisk grunnlag, så Enneagrammet vil være det første skritt på veien. Dersom det ikke er personlighetstypen som er sperren, vil bøkene av Bradshaw eller Levine gi svaret.

4. Jeg kan ikke, det er for sent, jeg er ikke bra nok osv

* Våre holdninger endrer kursen som til syvende og sist ikke bare bestemmer det endelige målet, men enda viktigere endrer selve reisen og erfaringene du gjør på veien.

Kommentar: Affirmasjonen er jo helt riktig, men så var det spranget fra tanke til handling da. Kurset i mental trening som ligger på min blogg, kan være en grei start.

5. Det er så mye som kan gå galt

* Slutt å være redd for hva som kan gå galt og begynn å tenk på hva som kan gå rett.

* Vær takknemlig for alle de positive tingene du har  ? som gir næring til en enda lysere morgendag.

Kommentar: Vel, vel. Slutt å være redd. Å drive ut demonene frykt, skam og sinne og erstatte dem med englene trygghet, frihet og fred er en livslang oppgave for en som har kommet litt skjevt ut. Å øve opp takknemlighet er en nyttig eksersis som bør med på positiv-listen i brev 1 i kurset.

6. Jeg vil aldri tilgi deg

* Tilgi dem. Du har lært om tillit og forsiktighet når du åpner hjertet.

* Du er sterkere nå og bedre utstyrt til å finne den type kjærlighet du fortjener.

Kommentar: Å forstå er det eneste holdbare grunnlag for tilgivelse. Ellers kommer det litt an på hva som skal tilgis. Personlig har jeg mer sans for denne: Don`t get sad, don`t get mad, get even.

7. Jeg liker dem ikke fordi de er ødelagte

* Vær en som bygger opp og gir næring med et tilgivende hjerte og ser etter det beste i mennesker, og etterlater dem litt sterkere enn før.

* Ikke døm hele personen ut fra èn erfaring.

Kommentar: Hvis menn dyrket sitt fars-instinkt og kvinner dyrket sitt mors-instinkt ville toleranse være mer naturlig for alle. Å bli sitt indre barns venn, veileder og beskytter er en god start. Bradshaw er anbefalingen igjen.

8. Jeg er for ulykkelig til å gjøre noen andre glad

* Lykke er en boomerang. Når du tar deg selv i å være ulykkelig, gjør noe lite som kan glede en annen. Når de smiler, vil det være vanskelig å ikke smile tilbake.

Kommentar: Et greit praktisk råd å ha med på veien. Test ut hver dag i en måned og se effekten.

9. Jeg kan ikke stole på noen

* Vi lukker ofte hjertet fordi vi ikke stoler på at vi vil overleve smerte igjen.

* Vi kan oppdage vår sanne styrke gjennom smerte og lidelse.

Kommentar: Et traume vil sannsynligvis ligge til grunn for denne. Gå gjennom øvelsesrekken i boken: Helbredelse af traumer (dansk utgave) av Peter Levine.

10. Alle andre gjør det, så det må være rett

* Lev DITT liv!

* Skjul aldri hvem du er.

* Eneste skam er å ha skam.

* Stå opp for det du tror på.

Kommentar: Å finne personlighetstypen med Enneagrammet bør for denne også være første skritt.

11. Det vil aldri bli bedre/ det vil aldri bli verre

* Verdsette hvert store øyeblikk.

* Ta èn dag av gangen.

* Alle øyeblikk, gode eller dårlige, varer ikke evig.

Kommentar: Litt uklart hva forfatteren mener med denne. Tendens til generalisering? Ellers er jo rådene gode.

12. Jeg har ikke tid til å drømme 

* En virkelig tragedie i livet er å ikke ha noen drømmer å realisere.

* Du trenger ikke se hele trappa, bare ta ett steg av gangen.

Kommentar: Her vil nok også Enneagrammet være et greit første steg.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Bjørn Hansen

Bjørn Hansen

66, Marker

Tema for denne bloggen vil være det som kan kalles Alternativ psykologi: Mental trening Enneagrammet John Bradshaw`s teorier Peter A. Levine`s teorier

Kategorier

Arkiv

hits